מהות המושג פירורי לחם באתרי אינטרנט?
פירורי לחם או בשמם המקצועי 'נתיבי ניווט' אלו הם הלינקים שקיימים בראש כל עמוד ועמוד באתר אינטרנט, ומטרתם להסביר לגולשים היכן הם נמצאים עכשיו באתר, זאת ביחס לדף הבית.
כפי שאתם יכולים לראות ממש בראש המאמר הזה שאני כותב עכשיו, מעל הכותרת הראשית ישנם מספר לינקים שנקראים במבנה הבא:
דף הבית >>> עמוד קטגוריה בנושא מסוים >>> מאמר בנושא מסויים
מטרתם של נתיבים אלו הוא לאפשר לכם להקליק למשל ולהגיע לקטגוריה הראשית שתחתיה נכתב המאמר הזה (במקרה הזה תחת קטגוריית מושגים), ומשם גם להקליק ולהגיע לדף הבית.
ואיך כל זה תורם לנו לקידום אתרים?
קודם כל, למה יש נתיבי ניווט באתר?
במילה אחת: חוויית משתמש.
ובהרבה מילים:
נתיבי ניווט הם כלי חשוב ומשמעותי באתרי אינטרנט, כיוון שהם מסייעים לשפר את חוויית המשתמש של הגולשים.
הם מסייעים לגולשים שנכנסים אלינו לאתר בכל הנוגע להתמצאות שלהם. בשיטה מאוד חזותית ומאוד ברורה, גולש שמבקר אצלנו באתר, יכול להבין במדויק היכן הוא נמצא ביחס לדף הבית.
הדבר הופך למשמעותי הרבה יותר כאשר מדובר באתרים מאוד גדולים ומאוד מורכבים שיש בהם היררכיית אתר מורכבת ומסועפת.
בהקלקה פשוטה, הגולשים יכולים 'לחזור על עקבותיהם' ולהתקדם בשרשרת ההיררכיה של האתר, זאת מבלי להידרש להקליק 'חזור' או לנסות ולחפש את דרכם החוצה מתוך העמוד.
ואיך נתיבי ניווט / פירורי לחם תורמים לקידום אתרים?
יש לנתיבי הניווט מספר השפעות שכדאי להתייחס אליהן באשר לקידום האורגני של האתר:
1. פירורי לחם תורמים לחוויית המשתמש
כמו שפתחתי את דבריי במאמר, אז גם כאן אתן לזה התייחסות.
תמיד תחשבו על חוויית המשתמש באתר שלכם. ככל שחוויית המשתמש שלכם תהיה טובה יותר ואיכותית יותר באתר, כך סביר שהאתר שלכם יעלה טוב יותר בדירוגים האורגניים שלו.
2. פירורי לחם עוזרים למנועי החיפוש להבין את מבנה האתר
זה שאתם מכירים את האתר שלכם, לא אומר שמנועי החיפוש מכירים.
תמיד, תמיד תנסו לעזור למנועי החיפוש להבין את מבנה האתר ואת ההיררכיה שלו כמה שיותר בקלות. הקשיתם על מנועי החיפוש? הקשיתם על עצמכם בקידום האורגני של האתר.
נתיבי ניווט מספקים למנועי החיפוש ממש הכוונה באשר למבנה של האתר, ובכך הם מסייעים למנועי החיפוש לאנדקס את האתר שלנו בצורה יעילה יותר.
3. ויש לנתיבי הניווט גם התייחסות ב-Google Search Console
בסופו של דבר, אם גוגל מתייחסים לנתיבי הניווט באופן רשמי בכלי מנהלי האתרים שלהם, אז אין שום סיבה שבעולם שזה לא יופיע אצלנו באתר:
בתוך כלי מנהלי האתרים של גוגל ממש אפשר לראות התייחסות אם נתיבי הניווט תקינים או שאולי ישנה בעיה כלשהי שמצריכה התייחסות פרטנית.
ויש לא מעט אתרים שפשוט אין להם נתיבי ניווט
אני פוגש לא פעם ולא פעמיים באתרי אינטרנט שחסרים בהם נתיבי ניווט.
טעות נפוצה בקרב בוני אתרים / חברות בניית אתרים היא לשער שנתיבי הניווט הם מותרות, אפשר לשים אותם ואפשר גם לא.
צריך להתייחס אליהם כאל פיצ'ר שהוא חיוני באתר בדיוק כמו שחשוב שיהיה לנו תפריט עליון ותפריט תחתון באתר.
אין כזה דבר שהם לא יהיו באתר, ואין כזה דבר שהם יופיעו בחלק מהעמודים בעוד שבעמודים אחרים לא יהיו כלל פירורי לחם.
האם אתר בלי פירורי לחם יכול להיפגע בקידום האורגני?
כן ולא.
אני אגיד לכם שמדובר בפיצ'ר שהוא לא מרכזי, אך הוא בהחלט יכול לתרום. ראיתי גם אתרים מקודמים נהדר שאין להם נתיבי ניווט באתר.
אבל אם אנחנו רוצים לזכות בעוד נקודה, ונניח שהנקודה הזאת תעשה את ההבדל בין ציון 79 לבין ציון 80, למה שלא נרוויח עוד נקודה?
בטח לבטח כאשר מדובר בנקודה שקל מאוד לזכות בה.
אני יכול לומר לכם שכל אתר שאני מתחיל לקדם אורגנית ושאין בו פירורי לחם, מקבל את פירורי הלחם שלו. מבחינתי אין כאן מקום לפשרות.
ואם אהבתם את התוכן הזה, את תוכלו למצוא עוד מגוון מושגי יסוד בלינק הבא (או פשוט תקליקו על הלינק שמופיע לכם בנתיבי הניווט 😉 ). ואם מתחשק לכם לקבל קידום אורגני איכותי, דברו איתי, עופר אטלס מקדם אתרים אורגני ומומחה קידום ממומן בגוגל.