מה הן הפניות 301?

מה הן הפניות 301?

תוכן עניינים

בקידום אתרים, כל שינוי שאנחנו עושים חייב להיות מגובה ב"הודעה רשמית" על כך עבור גוגל ויתר מנועי החיפוש. במקרה של המאמר הנוכחי, אני ארצה להתייחס למה שנקרא הפניות 301 ותוך כדי תנועה גם להפניות 302 שלמען האמת כמעט ואינן נמצאות בשימוש.

אז מה זו הפניה 301?

בתרגום לאנגלית נהוג לקרוא לה Redirect ואני חושב שזהו התיאור הנכון ביותר – הפניה מחדש.

אנחנו משתמשים בהפניות כאשר אנחנו רוצים להודיע למנועי החיפוש שהתבצע שינוי בין כתובות אתר. במקום שכתובת תפנה לנתיב מסוים, היא תפנה מחדש לנתיב אחר.

כך למשל אם היה לי עמוד www.example.co.il/page-a והחלטתי למחוק אותו מסיבה כזו או אחרת, אז הרי שמנוע החיפוש יקבל שגיאת 404 המודיעה לו כי הדף איננו קיים עוד. בעזרת הפניה, אני למעשה נותן פקודה שבכל פעם שדף page-a עולה, ההפניה תעביר אוטומטית לעמוד שהגדרתי, נניח www.example.co.il/page-b.

כיצד מנועי החיפוש מפרשים את ההפניות?

כאן המקום לעמוד על ההבדלים שבין הפניות 301 ל-302. עבורנו כגולשים, שתי ההפניות ייראו זהות – בשני המקרים אנחנו נעבור אוטומטית לעמוד אחר ולעתים כלל לא נשים לב לכך. עבור מנועי החיפוש, ההבדלים הם משמעותיים הרבה יותר.

הפניה 301

זוהי הפניה קבועה. אנחנו למעשה אומרים למנועי החיפוש כי מה שהם הכירו קודם לכן כבר לא נכון, ועתה יש להתייחס לכתובת החדשה ולהכניס אותה אל אינדקס תוצאות החיפוש.

הפניה 302

במקרה הזה, אנחנו מספרים למנועי החיפוש כי ישנה הפניה זמנית. ככל הנראה היא התבצעה לאור שינויים בדף או תיקונים נקודתיים. בשורה התחתונה המסר הוא: אין צורך לאנדקס את העמוד שאליו הייתה ההפניה, זה זמני. תמשיכו לשים את העמוד הנוכחי באינדקס.

מקרים נפוצים לשימוש בהפניות

השימוש בהפניות 301 נועד למספר תרחישים עיקריים שונים:

  • מעבר לאתר חדש/דומיין חדש – לעתים ישנם אתרים שעוברים בין מערכות שונות ולכן משתנה גם כתובת הדומיין. נניח יש לנו אתר www.example.co.il/page-a.html ואילו במעבר למערכת וורדפרס הכתובת תהפוך ל-www.example.co.il/page-a. שימו לב כי עתה אין לנו סיומת Html ומבחינת מנועי החיפוש, מדובר בכתובת חדשה לחלוטין!
    במצבים כאלו, חשוב להודיע למנועי החיפוש כי מדובר באותו העמוד ולבצע הפניה בין ה-Url הישן לבין ה-url החדש.
  • מחיקת דף באתר – הקמנו עמוד מסוים ולבסוף החלטנו למחוק אותו מסיבה כזו או אחרת (נניח מוצר שכבר לא קיים בחנות/תוכן על שירות שאתם כבר לא מספקים)? מנועי החיפוש אוהבים חווית משתמש טובה, ולכן חשוב שנוודא כי ישנו דף חדש שאליו נוכל להפנות את הגולשים. מה גם שלא חבל שנחמיץ את הגולשים שלנו? הם יראו "שגיאת 404" ופשוט יינטשו חזרה לתוצאות החיפוש.
    השימוש בהפניות 302 הוא פחות נפוץ אם בכלל, ולרוב נעשה בהן שימוש רק במקרים בהם דף נקודתי באתר עובר מתיחת פנים שמקשה על הטעינה שלו. במקרה הזה, נפנה את הגולשים לכתובת זמנית מקבילה.
    למען האמת – מעולם לא מצאתי שימוש אמיתי בהפניה זו, ולרוב נעסוק בהפניות 301 במקרים שציינתי למעלה.

איך מבצעים את ההפניה?

במרבית הממשקים לבניית וניהול אתרים, נוכל לערוך הפניית 301 ישירות מתוך מערכת הניהול. אין צורך בשום ידע טכני, והפעולות יסתכמו בביצוע העתק-הדבק לכתובת ה-URL הישנה בשדה א' וביצוע העתק-הדבק לכתובת ה-URL החדשה בשדה ב'.רק

במערכת וורדפרס לצורך הדוגמה, יש פלאגין מצוין שנקרא Rediractions וניתן לעשות בו בדיוק את הפעולה שציינתי למעלה (ראו גם את המדריך המלא שלי לקידום אתרי וורדפרס).

דרך אחרת היא באמצעות שרת האחסון שעליו נמצא האתר. כאן מדובר בקובץ שנקרא htaccess, זהו קובץ הממוקם בשרת ובו אנחנו יכולים להכניס קוד שנותן הוראה על הפניית ה-301.

למה חשוב להקפיד על ביצוע הפניות?

בכל שינוי שאנחנו עושים באתר, אנחנו צריכים לקחת בחשבון את הקידום האורגני שהוא עבר עד כה וההישגים שאליהם הוא הגיע. לכן הפניות הם בעצם דרך שבה אנחנו משמרים את הכוח הקידומי.

נניח ואנחנו עוברים לאתר חדש עם כתובת דומיין חדשה. עדכנו את ה-DNS, אך לא ביצענו הפניות. מנוע החיפוש מגיע וסורק את העמוד הבא www.example.co.il/page-1.html והוא מקבל שגיאת 404. הוא סורק שוב ושוב, עד שלבסוף מחליט כי אין פה כלום והופ – איבדנו מיקום אסטרטגי של ביטוי שקודם על אותו העמוד.

ברגע שעשיתי הפניה שאומרת "קח את page-1.html ותפנה ל-page-1", מנוע החיפוש מבין שעברנו דומיין והוא מיד מפנה את הכוח הקידומי אל הדומיין החדש.

כמובן שצריך לשמור על עוד מגוון רחב של פרמטרים נוספים כדי להבטיח מעבר אתר ששומר על ערכי ה-SEO, אך זהו כבר נושא ששמור למאמר אחר לחלוטין.

כיצד בודקים שההפניה אכן בוצעה כראוי?

יש מגוון כלים ברחבי הרשת שיכולים לנתח ולהראות לנו אם הדפים אכן מבצעים את ההפניות כמו שצריך. תוכלו למצוא כלים חינמיים לחלוטין דוגמת redirect-checker. כל שעליכם לעשות הוא לשים את כתובת הדף ולחכות לניתוח התגובה.

בדף רגיל נקבל תגובת סטטוס 200 כשהמשמעות היא שהעמוד עולה באופן רגיל לחלוטין. בדפים שבהם בוצעה הפניה, יוחזר קוד 301 ואז 200.

קצת עלי

שמי עופר אטלס ואני מקדם אתרים בגוגל ומנהל קמפיינים ממומנים בגוגל.

מה הערך שאני מביא לכם במלאכת הקידום איתי? תחושת ביטחון שאתם בידיים טובות, חריצות (תאמינו לי אני אדבר אתכם יותר משאתם תדברו איתי) ותוצאות שנשיג בעבודה עקבית ומאומצת.

בכל נושא לשיווק דיגיטלי, אשמח לתת לכם ייעוץ וליווי מקצועיים שימנפו את הנוכחות שלכם בגוגל ויתורגמו ללידים חדשים / רכישות באתר.

אפשר להרים אלי צלצול למספר הטלפון: 052-3676272 או להשאיר פניה באתר.

מחפשים מומחה קידום אתרים? התקשרו:

או השאירו פניה:

ומשהו קטן אחרון, התוכן הועיל לכם? אשמח שתשתפו:

מעוניינים שאחזור אליכם?

השאירו פניה, ואחזור אליכם בהקדם: