קידום אתרי לימודים במנועי החיפוש
את דרכי בתחום ה-SEO התחלתי כמנהל התוכן וה-SEO של אתר Portalimudim ואתר Tostudy, שני פורטלי לימודים גדולים, ומשם לשמחתי, צברתי ידע מאוד משמעותי בתחום; אותו אספר כאן.
כיום כבר צברתי ניסיון בסגנונות אתרים נוספים, לכן כשאני כותב כאן על קידום אתרי לימודים, אני מתכוון לתמונה הכוללת יותר שמקיפה: פורטלי לימודים, אתרי מכללות ואתרי קורסים אונליין.
קידום אורגני של אתרי לימודים מצריך בראש ובראשונה לבסס אמינות, לשדר למנועי החיפוש שאנחנו מקור בר-סמכא איכותי שמבין בתחום שלו. זה לא פשוט, אבל אם נוקטים באסטרטגיה הזאת כבר מהיום הראשון, הרי שקוצרים את הפירות בשלב הרבה יותר מוקדם (או במילים אחרות: עולים בדירוגים).
למה שלא נקדם את אתר הלימודים שלנו פשוט בממומן?
במסגרת העבודה שלי באותם הפורטלים, ניהלתי גם את הקמפיינים הממומנים של החברה.
אני יכול לספר שבשונה מקידום ממומן בגוגל של עסקים שנותנים שירות פרטני מסוים, קמפיינים ממומנים לאתרי לימודים הם הרבה יותר מקיפים ויקרים.
למעט אתר שמציע קורס אונליין פרטני אחד, פורטלי לימודים ואתרי מכללות יידרשו לקמפיינים מרובים, כאשר כל קמפיין מצריך תקציב עבור תחום לימודים פרטני.
למשל, מכללה ללימודים תכנות, יכולה בקלות רבה להזדקק למגוון רחב של קמפיינים נפרדים; האחד עבור לימודי בדיקת תוכנה, השני עבור קורס פיית'ון, השלישי עבור קורס בניית אתרים ועוד ועוד.
האם זה בהכרח לא מומלץ?
כל מקרה לגופו. כל עוד סוגרים קורסים והחזר ההשקעה הוא טוב, אז מצוין. אבל מה שכיף בקידום אורגני הוא שאנחנו יכולים להתמקם בעמוד הראשון באופן טבעי ולא להזדקק לקמפיינים ולהוצאות גבוהות מדי חודש בחודשו.
אסטרטגיית קידום אורגני לאתרי לימודים
מטרת האסטרטגיה הבאה, היא לבסס את האמינות של האתר שלנו בעיני מנועי החיפוש, ולאותת לו שאנחנו מקור מאוד סמכותי בתחומים שאנחנו מלמדים. אחרי הכל, נזכור שמנועי החיפוש צריכים 'להשתכנע' שמגיע לנו להיות בעמוד הראשון.
דבר נוסף וחשוב הוא שאסטרטגיית מילות המפתח שלנו, תביא לנו קהלים רלוונטיים עם חיפושים שיכולים באופן ישיר או עקיף, לבטא את הרצון שלהם להירשם ללימודים.
1. חקר מילות מפתח לאתרי לימודים
ישנם מספר סוגים של מילות מפתח שנהוג ומומלץ לקדם לאתרי לימודים:
- מילים ישירות (קורס, תואר): אתחיל מהפשוט ביותר, צירופי מילים של לימודי + מילת מפתח, קורסי + מילת מפתח, תואר ראשון במילת מפתח, וכיוצא בזה. שכן, ברור שמי שמחפש את הנושאים הללו, הוא מי שרוצה ללמוד או לברר על לימודים.
- אינפורמציית בירור חשובה: סוג מילות מפתח נוסף לאתרי לימודים הוא תעסוקה, שכר לימוד, שכר בשוק העבודה. אנשים שמחפשים למשל 'כמה עולה ללמוד חשבות שכר?', או 'כמה מרוויח בודק תוכנה מתחיל?'. כל הנושאים הללו יכולים להביא תנועה של גולשים שישמחו לקבל מידע עדכני ורלוונטי.
- אינפורמציה עקיפה: למשל 'מה עושה בודק תוכנה?', או 'כמה זמן לוקח ללמוד הנהלת חשבונות?'. שאלות דוגמת אלו יכולות לענות גם על דברים שתלמידים פוטנציאליים עשויים לחפש.
- אינפורמציה כללית: חשוב לא פחות גם לקדם מילות מפתח שנטו נועדו לתת מידע על משהו מסוים. למשל במכללה ללימודי קוד לילדים, יצרתי כתבה שמסבירה את הבסיס לשפת Python.
או בקיצור: באמצעות מחקר מילות המפתח ניתן לייצר בנק יעדים שיחזק את אתר הלימודים שאנחנו מקדמים בצורה מאוד יעילה. מהר מאוד האתר יצבור סמכות ואמינות.
2. מתן מענה בטקסט על מה שהגולשים מחפשים: סילבוס, משך זמן לימוד, תנאי קבלה, אפשרויות תעסוקה
כבר יצא לי לקדם מספר אתרי לימודים, ובכולם נוכחתי לגלות שיש המון התייחסות לקורס, לחשיבות שלו, לעובדה שהוא הכי עדכני, הכי טוב, אבל – אין התייחסות למה שבאמת מעניין את הגולשים שלנו: מה לומדים?
גולשים רוצים סדר. הם רוצים לראות מידע פורמלי שמאפשר להם להבין מהר מאוד מה לומדים, והאם הם מתאימים לזה.
מומלץ לשלב טבלה (אגב שילוב טבלאות בטקסט יכול לעזור לו להתקדם אורגנית), ובתוך הטבלה לכתוב את הסילבוס של הקורס. תכניסו את הגולשים שלכם לתוך האווירה, תנו להם להתרשם, להרגיש פרפרים בבטן מהנושאים השונים שהם ילמדו. תכתבו את הסילבוס בצורה אינפורמטיבית אבל גם שיווקית.
לצד זאת, הקפידו לכתוב תנאי קבלה, משך הלימוד, איזו תעודה מקבלים. תנו אינפורמציה מלאה. ואם אפשרי, תכתבו גם אפשרויות תעסוקה ואם אתם מספקים סיוע בהשמה.
או בקיצור: תנו לגולשים שלכם אינפורמציה שהם באמת מחפשים. אל תמתחו את הטקסט כמו מסטיק מבלי להועיל לגולשים שלכם.
3. מאמרי אורח באתרים חיצוניים עם אינפורמציה מועילה
בניית קישורים חיצוניים היא פרקטיקה שאי אפשר לוותר עליה ב-SEO. ואם כבר אתם צריכים ליישם אותה, אז הקפידו להתארח באתרים שרלוונטיים לנישה שלכם, וגם באתרים חדשותיים, תוך שאתם מספקים מידע מעניין על נושאים שאתם עוסקים בהם.
אפשר וחשוב לכתוב שהכתבה הוכנה בשיתוף מכללת X, או בשיתוף אתר הקורסים Y. שימו את הקישור על המילים הללו, וקשרו לדף הבית.
מומלץ לגוון עם אנקורים דוגמת:
- בשיתוף מכללת X ללימודי הנהלת חשבונות
- למידע אודות לימודי הנה"ח בקרו במכללת X
- נכתב בשיתוף מכללת X לפרטים בקרו באתר
- ועוד ועוד
תוכן היה ונשאר הגורם העיקרי לקידום
אני בתור מקדם אתרים שהוא גם כותב תוכן, מקפיד להעלות תכנים כל הזמן, וזה נכון על אחת כמה וכמה באתרי לימודים. מדובר באתרים שמלכתחילה מצופה מהם להיות אינפורמטיביים.
אני ממליץ לאתרי לימודים בתחילת דרכם ולאתרי לימודים שאין להם כמעט כוח קידומי, להרים הילוך ולעבור לטכניקת קידום של תוכן חדש אחת ליומיים. אם אפשר, אז אפילו אחת ליום.
תענו על הכל, תכתבו על הכל. תתנו לגולשים שלכם כמה שיותר מידע. תכינו כתבות מקצועיות. תעשו כל שביכולתכם כדי שהאתר שלכם יהיה עמוס בתוכן איכותי.
ולצד התוכן: הוספת תכני וידאו
הטמעת סרטונים באופן כללי זוהי טכניקה טובה לייעול קידום של עמוד מסוים. מנועי החיפוש אוטומטית מבינים שמדובר כאן בתוכן שמנסה לתת לגולשים שלו יותר ערך.
לצד זאת, סרטוני וידאו הם תוכן שמושך את הגולשים ומשפר את המעורבות שלהם באתר.
החשיבות של תכני וידאו עולה בקידום אורגני לאתרי לימודים כשמומלץ לייצר סרטונים עבור:
- שיעורי ניסיון: העלאת סרטונים של שיעורים קצרים שנותנים דוגמה לתוכן הנלמד, הצצה לשיעור. משהו שייתן טעימה ויסיר ספקות אצל הגולשים ששוקלים להירשם אלינו.
- מדריכים מצולמים: יצירת סרטונים שמדריכים את המשתמשים כיצד להשתמש בפלטפורמה או מציעים טיפים שונים. למשל, במכללה ללימודי גיימינג, ראיתי איך אחד המדריכים יצר סרטון שבו הוא מציג את הבסיס של תוכנה מסוימת ליצירת משחקי מחשב דו-ממדיים. סרטון מאוד יפה, בגובה העיניים ושמדבר פרקטיקה.
נכסים נוספים שמומלץ להקים לקידום אתרי לימודים
לצד האתר שלכם, הקפידו לבסס את האמינות שלכם, ולהראות למנועי החיפוש שאתם לא רק אתר, אתם מכללה / אתר לימודים לכל דבר ועניין שהוא 'חי ובועט'.
הקימו לעצמכם כרטיס עסקי בגוגל מפות, כתבו את כל המידע הנדרש, הסבירו בדיוק מי אתם ומה אתם עושים.
הקימו לעצמכם עמוד עסקי בפייסבוק, עמוד אינסטגרם, עמוד טיק טוק, ערוץ יוטיוב, אל תחסכו באף אחד מן האפיקים הללו, ושימו להם קישורים מתוך האתר שלכם.
ככל שתקפידו על זה יותר, כך תבססו את האמינות של האתר שלכם מהר יותר.
מספר טיפים ייחודיים לקידום אתרי מכללות
מספר פרקטיקות שמומלץ לבצע באופן פרטני כדי לקדם טוב יותר אתר מכללה בתוצאות החיפוש:
- תמונות מקוריות: הקפידו להעלות תמונות ממתחם המכללה, הכיתות, בזמן שיעור, של קמפוס הלימודים. כמו שמנועי החיפוש אוהבים תוכן מקורי, ככה הם גם אוהבים תמונות מקוריות.
- מידע על צוות המרצים: ואם כבר תמונות, אז תקפידו להעלות גם תמונות של המרצים והמרצות יחד עם תיאור על כל מרצה. זה גם יקנה לכם סמכות ואמינות וגם יאפשר לכם להעלות תמונות מקוריות באתר.
- ימים פתוחים: אם יש ימים פתוחים, צרו לזה סקשן. זאת דרך נהדרת לייצר עוד תוכן. אפשר גם לסכם את מה שהיה ביום הפתוח וליצור כתבות מגזין נהדרות בנושא.
- קישורים לאתרים ממשלתיים: במידה ואתם מוכרים ע"י משרד התמ"ת, או משרד החינוך וכיוצא בזה, תקשרו אליהם בהזדמנויות שונות, אפשר גם מפוטר האתר. זאת דרך מצוינת להקנות סמכות ואמינות לאתר המכללה.
- סניפים למכללה: במידה ויש לכם סניפים למכללה, הקפידו לערוך קידום אתרים לוקלי לפי יישובים עבור כל קורס.
מספר טיפים ייחודיים לקידום אתרי קורסים
ויש גם טכניקות שאני ממליץ עליהן בשביל לקדם אורגנית טוב יותר אתרי קורסים:
- הדגישו הצעות ערך ייחודיות: הדגישו מה מייחד את הקורסים שלכם לעומת המתחרים. המרצים שבקורסים, העובדה שמדובר בקורס אונליין עם תעודה שמוכרת בתעשייה, תלמידים שלמדו אצלכם, אפשרות ללמידה בקצב אישי, גישה לקורסים לכל החיים או למשך זמן ארוך מסוים ועוד. ככל שתדגישו את זה בטקסטים שלכם, ככה תשאירו את הגולשים שלכם זמן רב יותר באתר.
- הדגמת השיעורים: הרבה יותר קל לתת דוגמאות לסרטונים מתוך קורסים אונליין מאשר אתרי מכללות. נצלו את העובדה שכבר הכנתם סרטונים שכאלו, והטמיעו בעמודים שאתם מבקשים לקדם, סרטוני 'הצצה' למה שמצפה לתלמידים שיירשמו אל הקורס. זה יאפשר לכם להשאיר את הגולשים זמן רב יותר באתר, לייצר אינטראקציה עם האתר, ובכך לשלוח סיגנל למנועי החיפוש שמדובר באתר רלוונטי מאוד.
- היעזרות במיני קורסים חינמיים: תנו לגולשים שלכם הצצה למיני-קורסים ללא עלות שמאפשרים להם להתנסות בקורסים שלכם. זה בעצם יגרום לגולשים שלכם להיכנס שוב ושוב לאתר כדי להמשיך את הקורס החינמי, וזה יעיד על הרלוונטיות הגבוהה שלכם אל מול מנועי החיפוש.
ובכל שאלה והתייעצות, אשמח לסייע. עופר אטלס, מומחה קידום אתרים, קמפיינר בגוגל ממומן וכותב תוכן.