מה זה ATF בקידום אורגני? ומה חשיבותו?
פעמים רבות, אנחנו בתור מקדמי אתרים מוצאים את עצמנו נכנסים למעין שבלונה כזאת של בניית קישורים חיצוניים, כתיבת תוכן ואופטימיזציה עם נגיעות פה ושם. למעשה, לא מצליחים להסתכל ימינה ושמאלה.
לפעמים אנחנו שוכחים שפרמטר נוסף ומאוד מכריע בקידום אורגני והוא חוויית המשתמש, וכאן באופן פרטני אני ארצה לדבר על המושג אבוב דה פולד – Above The Fold.
מה שגלוי לגולש מיד עם כניסתו לאתר שלנו
בראשי תיבות באנגלית ATF (גם בזה תפגשו לעתים), מושג זה מתאר את החלק הראשון שגלוי לגולשים שנכנסים אלינו לעמוד מסוים באתר. כל זאת מבלי שהם צריכים לגלול בכלל.
מקורו של המושג מגיע בכלל מתוך העיתונות המודפסת ובה היה נהוג לשים כותרות מושכות וידיעות חשובות בחלקו העליון של העיתון. באופן הזה, הכותרות המושכות היו נשארות גלויות לקוראים גם כאשר העיתונים היו נמכרים מקופלים.
מושג זה עבר אל עולמות השיווק הדיגיטלי כאשר הוא מתייחס למה שמוצג לגולש, כפי שתיארתי בראשית הפסקה.
למה Above The Fold הוא חשוב כל כך?
אתייחס בראש ובראשונה לשיווק הדיגיטלי בכללותו, ואז אסביר בהיבט של ה-SEO.
1. Above The Fold בשיווק הדיגיטלי
נניח תחשבו על דף נחיתה אליו גולש הגיע במסגרת פרסום ממומן. אנחנו משלמים על השיווק הזה, ורוצים שהגולשים שלנו ישתכנעו כבר מן הרגע הראשון.
לכן אזור ה-ATF נחשב לקריטי, כיוון שהוא זה שמייצר את הרושם הראשוני של המשתמש על הגולשים שלנו.
התוכן שנמקם שם, האלמנטים שנשים, כל אלו יכולים להשפיע משמעותית על חוויית הגלישה של המשתמש ולהפוך את דף הנחיתה לממיר יותר.
2. Above The Fold בקידום אורגני
בקידום אורגני ה-ATF יכול להשפיע על הדירוגים האורגניים שלנו במנועי החיפוש.
בהמשך המאמר אסביר על אלמנטים שחשוב לשלב שם, אך לענייננו כאן בפסקה קצרה זו, החלק העליון מסייע לגולש להבין אם הוא קיבל מענה לשאילתת החיפוש שלו.
ככל שנקדים לתת מענה טוב לגולשים שלנו, כך עולה הסבירות שהעמוד שלנו יתקדם בצורה יעילה יותר בתוצאות החיפוש.
גוגל עצמם לא הכריזו את זה באופן רשמי ש-ATF משפיע במידה כזאת או אחרת, אבל ניסיונם של מקדמי SEO רבים בתחום, מעיד על כך שיש לנושא השפעה רבה על הקידום.
עקרונות מובילים ל-Above The Fold שמשפיע על הקידום האורגני
את העקרונות הבאים אני משתדל ליישם בכל אתר שאני מקדם אורגנית:
עקרון | וקצת יותר בפירוט |
תוכן ברור וממוקד | וודאו היטב שהתוכן הראשי והחשוב ביותר מופיע בחלק העליון של העמוד ונותן מענה לשאילתת החיפוש. במידה ולא מדובר בתוכן, אז תמונה שתבהיר לגולש שהוא הגיע לעמוד שאליו הוא התכוון להגיע. |
כותרת H1 בראש העמוד | הקפידו שתהיה כותרת H1 בראש העמוד שתכיל את מילת המפתח המרכזית. מומלץ שהכותרת תהיה קצת 'פלפלית' כך שהיא תניע את הגולשים להמשיך ולגלול בעמוד. |
קריאה לפעולה | הקפידו לשלב CTA מושך ברמת הכותרת, ומומלץ גם ברמת הטקסט. אפשר למשל שהטקסט יהיה אינפורמטיבי אבל גם מעורר סקרנות (כדי לדרבן גלילה). |
עיצוב מותאם לניידים | תמיד אבל תמיד תוודאו שהעיצוב שלכם מותאם גם לניידים. כל עוד התוכן שלכם לא מוצג בצורה טובה גם בניידים, אלא רק במחשב, הרי שאתם מפספסים לא מעט גולשים (וגם מנועי החיפוש יכולים לקחת את זה בחשבון). |
שילוב תמונה מושכת | הקפידו להשתמש בתמונה שקשורה לטקסט, תמונה שנטענת במהירות ושכוללת התייחסות מסוימת לנושא העמוד. אפשר ממש לשלב את כותרת העמוד בתוך התמונה עצמה (כמו מה שאני עשיתי במאמר הנוכחי). |
נתיבי ניווט (פירורי לחם) לצד ה-H1 | הקפידו שיהיו לכם נתיבי ניווט ממש מעל או מתחת ל-H1 שיאפשרו לגולשים להבין בדיוק היכן הם נמצאים ביחס לדף הבית. זה גם יעזור למנועי החיפוש להבין את מבנה האתר שלכם. |
תוכן עניינים בראש העמוד | חשוב לציין שזאת לא חובה, אבל מומלץ לשלב תוכן עניינים שגם יפעל בתוך סכמה, ויאפשר לגולשים לנווט עם קישורי עוגן אל כל אחת מכותרות ה-H2 שבעמוד התוכן שלכם. |
תוכן שמותאם לכוונת המשתמש | אני יוצא מנקודת הנחה שאתם יודעים לאיזה מהגולשים אתם כותבים. הקפידו שהטקסט יהיה מכוון לקהל היעד שלכם. הימנעו מטקסט כללי שמיועד 'רק לשם הקידום האורגני' ולא למען הגולשים. |
חלק עליון שמכיל כותרת H1 ונתיבי ניווט בגודל סביר | אל תתפסו לעצמכם עכשיו נדל"ן יקר ערך בראש העמוד. הקפידו שהחלק העליון שמכיל את הכותרת הראשית ברמה 1 ואת נתיבי הניווט יהיה בגודל סביר. הוא לא צריך לתפוס את כל ראש העמוד. |
טקסט ALT לתמונות | זה נכון לגבי כל התמונות שלכם, אבל הקפידו שהתמונה הראשית חלק העליון שלכם תקבל ALT שמתאר במדויק מה רואים בה בצורה שתתרום לקריאת הטקסט. |
אסתטיקה | בסוף רושם ראשוני זה הכל. אם החלק העליון ייראה לא אטרקטיבי מבחינת מראה, יש סיכוי שהוא יגרום לגולשים שלכם לצאת מהאתר. |
לוגו אתר לא גדול מדי | לפעמים זה לא ה-Above The Fold של העמוד שפוגע בנו, אלא התפריט העליון. לעתים התפריט העליון גדול מדי עקב לוגו בגודל לא פרופורציונלי. חבל לתפוס נדל"ן מיותר. |
האם אתר ללא ATF טוב, לא יתקדם בגוגל?
בסופו של דבר, קידום אתרים אורגני הוא לא עניין של מדע מדויק, אלא יותר ניסוי וטעייה.
כדאי לנו לערוך מגוון של ניסויים וניסיונות כדי לבחון מה עובד יותר טוב ומה עובד פחות טוב עבור האתר שלנו.
אני תמיד ממליץ לפעול מראש על-פי כל הסטנדרטים שידועים לנו, ולנסות ולקלוע כמה שיותר אל מה שיקל על הגולשים שלנו, ובו-זמנית, כמובן, ידבר אל מנועי החיפוש.
ובכל שאלה והתייעצות בנושא הקידום האורגני של האתר שלכם, אשמח לעזור. עופר אטלס, מקדם אתרים בגוגל ומומחה קידום ממומן. למידע נוסף אודותיי.