תוכן משוכפל: למה זה כזה גרוע?
כאשר יש לנו שני תכנים זהים שמופיעים בשני עמודים שונים, הרי שגוגל יתייחסו לזה בחומרה ויראו בכך כתוכן משוכפל.
הדבר נכון בשני מצבים:
- תוכן משוכפל שקיים באופן זהה בשני אתרים שונים
- תוכן משוכפל שקיים באופן זהה באותו אתר, אך בשני עמודים שונים
חשוב לציין כי גם אם נשנה מספר מילים בודדות בתוך התוכן, הרי שעדיין Google וכלל מנועי החיפוש, ייחסו לכך את אותה המשמעות, ויראו בזה כגניבת תוכן.
כדי לצמצם את היתכנות האירועים הללו, גוגל עלולה להעניש את האתר המעתיק. למרבה הצער, כבר אירעו מקרים בעבר שבהם גוגל הענישה דווקא את האתר שתוכנו הועתק. כך למעשה, ברגע שמתגלה העתקה, אנחנו נמצאים בסיכון כי המיקומים שצברנו עד כה – ייעלמו.
האם ענישה על תוכן משוכפל היא חמורה?
לא, ענישה על תוכן משוכפל איננה נחשבת לחמורה. כך שאתם יכולים להיות רגועים.
אם אתם "זוכים" לענישה ידנית, הרי שיש לכם המון סיבה לדאגה, ואולי אפילו מוטב שתוותרו על האתר ותתחילו מחדש.
אם קיבלתם ענישה קלה מהאלגוריתם, הרי שהוא פשוט זיהה את התוכן המשוכפל ובחר להפסיק להציג אתכם באינדקס התוצאות עד אשר תסירו את השכפול ותעניקו לגולשים תוכן מקורי.
מה ההיגיון שעומד מאחורי זה?
לגוגל יש משימה אחת ויחידה בכל מה שנוגע למנוע החיפוש שלה: היא שואפת להעניק לגולשים שלה את התוצאות האיכותיות ביותר, התוצאות שיבטיחו חוויית משתמש לא פחות ממעולה.
אם שני אתרים מציגים את אותו התוכן, הרי שאין כאן באמת תועלת עבור הגולשים. כך גם אם אותו אתר מציג את אותו התוכן בשני עמודים שונים.
לכן, מומלץ שלא להמר אל מול האלגוריתם של גוגל ולוותר על התענוג שבהעתקת תוכן מאתר מתחרה.
כיצד אדע אם העתיקו את התוכן שלי?
תמיד אפשר לעשות בדיקות ידניות, אך קודם כל אני ממליץ בחום לגשת לתוכנה החינמית ברשת שנקראת Copyscape.
כל שעליכם לעשות הוא לשים את כתובת ה-URL שבה אתם חושדים שיש תוכן משוכפל, והרי שהתוכנה תציג לכם את כל התוצאות (אם יהיו תוצאות), שבהן התוכן המשוכפל קיים.
בדיקה נוספת וקלילה הרבה יותר היא באמצעות העתק-הדבק. כל שעליכם לעשות הוא להעתיק חלק מהתוכן (שורה – שורה וחצי) שקיים שבעמוד החשוד, ולבצע חיפוש חופשי בגוגל. דרך בטוחה ויעילה.
זיהיתי תוכן משוכפל – מה עלי לעשות?
ראשית, ציינו תמיד במפורש בפוטר של האתר כי אין להעתיק או לשכפל את התוכן אלא בכפוף למתן אישור כתוב מטעם בעל האתר.
שנית, פנו ישירות לבעל האתר ופרטו בפניו כי התוכן שקיים באתרו שוכפל מאתרכם. דעו כי באפשרותכם אף להגיש תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים.
מומלץ תמיד לציין בפנייה הראשונית כי במידה והתוכן המשוכפל יישאר באתר, הרי שתיאלצו לנקוט בהליכים משפטיים הכרחיים.
כדאי לדעת: תוכן מקורי באתר מהווה "יצירה ספרותית" בהתאם למפורט בסעיף 1 לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 (להלן: "החוק"). כמו כן, בהתאם לאמור בסעיף 47 לחוק, העתקת התוכן, ללא רשות מבעל הזכויות ביצירה, מהווה הפרה של זכויות היוצרים ביצירה.
כדאי לדעת #2: לעתים תמצאו אתרים שממש שוכפלו מהאתר שלכם. מדובר לרוב באתרי ספאם שניתן בקלות לאתר היכן הם הוקמו בעזרת חיפוש ב-Who is למציאת מקור האחסון ופניה למחלקת Abuse. במקרים שכאלו, פנו למחלקת האביוז והפנו את תשומת לבם לכך שהאתר שלכם הועתק במלואו.
לסיכום
בתוכן משוכפל אין מקום לטעויות – אתם כבעלי אתר או כמקדמי אתרים לא יכולים להרשות את זה לעצמכם. זה עלול חד-משמעית לפגוע לכם בעסק.
אני יכול להדגים זאת על אתר לקוח שדווקא היה בצד המעתיק 🙂
כשקיבלתי את האתר שלו לקידום, נוכחתי לגלות (והוא גם התגאה בזה), שכל התכנים הגיעו מוויקיפדיה ולכן הם איכותיים. על איכות או לא איכות מוויקיפדיה זה כבר נושא אחר, אך מה שכדאי לדעת הוא שברגע שבו התלבשתי על כל העמודים המשוכפלים, שכתבתי אותם והמצאתי את התוכן שבהם מחדש – כולם ככולם פשוט התחילו לקבל תוצאות בקידום האורגני.
השכלתם? אהבתם? אם אתם מחפשים בעל מקצוע שייקח את האתר שלכם קדימה, אשמח שנדבר! למידע נוסף התקשרו: 052-3676272 (עופר) או השאירו פניה באתר.