מה זה גוגל סירץ' קונסול?

מהו גוגל סירץ' קונסול

תוכן עניינים

Google Search Console או בשמו העברי "כלי מנהלי האתרים", הוא אחד מן הכלים החינמיים החשובים והבסיסיים בקידום אתרים בגוגל.

פעמים רבות אני אוהב להסביר ללקוחות ששואלים אותי לגביו כי מדובר בצינור התקשורת שלנו שבו מנוע החיפוש מספר לנו את דעתו על האתר ועל מלאכת הקידום שאנו עושים עבורו. אם התעניינתם בכלי מנהלי האתרים של גוגל או חשבתם לעשות בו שימוש לראשונה, במאמר הבא ריכזתי מדריך מקיף ובו נעבור על הממשק שלב אחר שלב.

קצת רקע על כלי מנהלי האתרים

בכל מה שנוגע לקידום אורגני, גוגל מדרגת את האתרים על-פי מגוון רחב של קריטריונים שונים אותם היא רואה כמדדי איכות. אחוז קטן מן הקריטריונים הללו הוא נגיש וידוע לכול ואילו מרבית הקריטריונים שמסייעים לה לדרג אינם ידועים לציבור.

מטרתו של כלי מנהלי האתרים אם כן, היא לאפשר לבעלי האתרים "לתקשר" עם מנוע החיפוש ולדעת אם הם עומדים בכל הקריטריונים הידועים השונים. נוסף על כך, הסירץ' קונסול דואג להתריע על כל תקלה שהוא מזהה אשר עלולה לפגוע בקידום האורגני ובחוויית המשתמש.

בתחושתי האישית לפחות, קידום אתרים שאיננו מתבסס על כלי זה, הוא ניווט ללא מצפן ומפה. אנחנו אולי מבינים את הכיוון הכללי וצועדים פחות או יותר אל היעד, אבל אי אפשר להתנתק מתחושת האי-וודאות. אז נסכם זאת כך – Google Search Console = מצפן SEO.

כיצד מתקינים Google Search Console

התקנת הסירץ' היא פשוטה וקלה.

ראשית עלינו לכתוב במנוע החיפוש "Google Search Console" ולהקליק על התוצאה הראשונה.

לאחר מכן עלינו ללחוץ על הוספת נכס ואז יפתח בפנינו החלון הבא:

פתיחת נכס בסירץ' קונסול

אני אישית תמיד בוחר את האפשרות השמאלית ושם את הדומיין של האתר. לשאלתכם למה האפשרות השמאלית – זה פשוט מתוך הרגל.

אחרי שאנחנו שמים את הדומיין ולוחצים אישור נפתח החלון הבא שבו הסירץ' קונסול מציע לנו מגוון אפשרויות לאישור הבעלות על האתר:

אימות נכס בסירץ' קונסול

יש שתי אפשרויות מרכזיות לאשר את בעלות הנכס:

  • תג HTML – השיטה הקלאסית והפופולרית ביותר. כל שעלינו לעשות הוא ללחוץ על תג HTML ואז גוגל תציג לנו פיסת קוד. את הקוד יש לשתול תחת תגית ה-header של דף הבית. לאחר שמוסיפים את התגית, ניתן לחזור אל הסירץ' קונסול, ללחוץ אישור והרי שהנכס אומת.
  • גוגל אנליטיקס – אם הספקתם כבר להטמיע Google Analytics בתוך האתר על חשבון Gmail מסוים, אז הרי שכלי מנהלי האתרים יזהה מיד את חשבון ה-Gmail שלכם והוא יידע לשייך את הבעלות של האנליטיקס לבעלות על הסירץ'. הנכס יאושר מידית ללא צורך בקוד נוסף.

הטמענו! מה עכשיו?

עתה נפתח בפנינו עולם ומלואו של כלי מנהלי האתרים! להגיד את האמת? אין לנו יותר מדי אפשרויות בתוך הכלי עצמו, אבל היי אני חוזר ואומר – מדובר בערוץ התקשורת שלנו מול Google וזה נכס בפני עצמו.

אז מה יש לנו? מצד ימין אנחנו יכולים לראות סרגל כלים ובו מגוון לשוניות.

לשונית סקירה כללית

בכל ממשק של גוגל, תמיד יהיה לנו דשברוד ראשוני שיעניק לנו מידע כללי מאזורים שונים במערכת. לרוב מדובר בעמוד שאני רואה בו כדי מיותר, אך לאור העובדה שהוא קיים והכלי הזה חדש לכם – נתעכב עליו ונסביר אותו בצורה מפורטת.

תחת סקירה כללית אנו יכולים לראות את גרף הביצועים של האתר על-פי כמות הקלקות יומית. בכל מה שנוגע לקידום אורגני, זהו נתון משמעותי שיכול להעיד אם העבודה שביצענו היא טובה או לא. ככל שנראה שמספר ההקלקות גדל, כך נבין שהעבודה שלנו כנראה מביאה עוד ועוד ביטויים אל העמוד הראשון.

מיד אחרי הגרף, נוכל לראות את מה שנקרא "כיסוי". בכיסוי גוגל מספרים לנו אם הם מזהים דפים תקולים שמחזירים שגיאה. לרוב יהיה מדובר בשגיאה 404 של דף שנמחק מן האתר. מיד לאחר מכן יהיה לנו גרף נוסף שנקרא "שיפורים" ובו הדבר החשוב ביותר עבורנו הוא נוחות הניידים. אם גוגל מזהה שגיאה בניראות של הניידים, חשוב שנתחקר את הבעיה באופן מידי שכן עיקר הכוח ניתן לחוויית המשתמש במובייל.

לגרפים הללו לא אתייחס בתמונות להמחשה כיוון שכל אחד מהם מקבל יחס מעמיק בלשונית משלו.

גרף ביצועים בסירץ' קונסול

לשונית ביצועים

לשונית הביצועים היא המשך ישיר לגרף הראשון שראינו בדשבורד הכללי.

תחת לשונית זו נוכל לראות גרף שאותו ניתן לשנות על-פי סך הכל קליקים, סך הכל הופעות, CTR ומיקום ממוצע של סך המילים שבהן אנו מופיעים בתוצאות החיפוש.

חשוב לציין: גוגל סירץ' קונסול מציעה לנו נתונים לאורך 3 החודשים האחרונים בלבד. להבדיל ממערכות האחרות דוגמת Google Analytics ו-Google Ads, כאן אין לנו גמישות בבחירת טווח התאריכים. אם אתם שואלים למה – לצערי אין תשובה. החלטה שרירותית של גוגל.

ונחזור לענייננו: אנחנו יכולים לבחור בקליקים, הופעות, CTR וכדומה ולראות מה הגרף מראה לנו. האם יש עליה בחשיפות? זהו נתון מעולה שמעיד שאנחנו עושים עבודה טובה. האם יש עלייה בכמות ההקלקות? גם זה מדד שמתכתב באופן מדויק עם עבודת SEO איכותית. האם אחוז ההקלקות עלינו הוא גבוה? זהו מדד שיכול להעיד אם הכותרת שנתנו לכל עמוד, מושכת את הגולשים או שמא גורמת להם להקליק על מתחרים.

מתחת לגרף יש טבלה שגם היא מושפעת מן הבחירה בחלק העליון בין קליקים, הופעות, CTR ומיקום ממוצע. כך גוגל מאפשרת לנו לראות גם את הביטויים שבהם הופענו – דרך מעולה לבחון את עבודת הקידום ולוודא שמנוע החיפוש מזהה אותנו כרלוונטיים למונחים נכונים.

לשונית ביצועים בסירץ' קונסול

לשונית כיסוי

זוכרים שדיברנו על כיסוי בדשבורד הכללי? אז כאן אנחנו יורדים אל הרזולוציות הקטנות ביותר. בדוגמה הבאה תוכלו לראות שגוגל זיהתה דף אותו היא מציגה כבעייתי. מדוע? במקרה הזה מדובר בדף שהוגש במפת ה-XML ואילו בפועל ביקשתי לחסום אותו ולכן Google Search Console מבצעת את עבודתה ואומרת לנו – חבר'ה יש כאן בעיה, הדף חסום עבורנו.

לשונית כיסוי

לשונית Sitemap

לצד זה שכלי מנהלי האתרים מאפשר לנו לבצע ביקורת על האתר ולאתר תקלות שעלולות להוות בעיה בקידום האורגני, אנו יכולים גם לסייע למנוע החיפוש לסרוק את האתר ולהבין את המבנה שלו.

בלשונית ה-Sitemap אנחנו יכולים להגיש למנוע החיפוש את כתובת מפת ה-XML שלנו וכך לסייע לנו להבין טוב יותר את עמודי האתר ולהתעדכן בהוספות של עמודים חדשים באופן דינמי ויומיומי.

כל שעלינו לעשות הוא לגשת לשורת הטקסט שבחלק העליון ולמלא את התיקיות שבהן גוגל ימצאו את ה-Sitemap. לאחר מכן לוחצים שלח וכלי מנהלי האתרים מתחיל בסריקה.

לשונית מפת XML

לשונית נוחות שימוש בניידים

לפני מספר שנים, גוגל הוציאה עדכון שנקרא Mobile First. עדכון זה נתן למעשה את הגושפנקא למה שרבים העריכו כנכון עוד הרבה לפני – גוגל הכריזה שהיא נותנת עדיפות גבוהה יותר לאתרים שמעניקים לגולשים שלהם חווית משמש מצוינת במכשירים הניידים.

כך למעשה גוגל התכתבה עם המציאות שבה יותר ויותר אנשים גולשים באינטרנט דרך הניידים, הרבה מעבר לאלו שגולשים ממחשבים נייחים וניידים.

בתוך לשונית זו, אנו יכולים לראות אם ישנן שגיאות בדפי המובייל ואם כן, אז גוגל מפרטת באופן מדויק על התקלות שהיא מצאה.

המלצה – הקשיבו לכל הערה שגוגל נותנת על הניידים. ב-SEO זה פשוט יכול לעשות את כל ההבדל.

לשונית קישורים

כחלק מקידום אתר, נהוג להגדיל את סמכות האתר שאנחנו רוצים לקדם באמצעות יצירת פרופיל קישורים חיצוניים. אט אט ובצורה טבעית ומדודה – אנחנו מוצאים אתרים שונים שמהם אנו יכולים להוציא המלצות אל האתר שלנו, מעין עבודת מיתוג שמזכה את האתר בחשיפה.

גוגל שמה דגש ניכר על קישורים חיצוניים לטוב ולרע – אם אנחנו נקבל קישורים מאתרים איכותיים, אז הרי שנהנה מדירוגים גבוהים יותר בתוצאות החיפוש. אם נקבל קישורים מאתרים זדוניים שונים, אז הרי שאנחנו נרגיש את חומרת המצב בירידה במיקומים.

בלשונית זו גוגל מעדכנת אותנו בכל האתרים שמקשרים אלינו והיא אפילו מספרת לנו כיצד הקישור נראה. האם הקישור הוא על מילה מסוימת? או שאולי זו כתובת ה-URL עצמה.

לשונית קישורים

בקשה לסריקה

שימו לב שמלבד הלשוניות יש לנו גם שורת חיפוש בחלק העליון שבה אנחנו יכולים לשים כתובת אתר.

בקשה לסריקה בגוגל סירץ' קונסול

נשים את כתובת האתר שנרצה ונגיש לסריקה. לאחר מספר שניות גוגל תעביר אותנו אל החלק שמצורף בדוגמה הנוכחית. במקרה שלנו גוגל זיהתה שהאתר לא קיים. היא צודקת כיוון שאני מדגים זאת כרגע על נכס שלא קיים, אך שימו לב שבצד ישנה האפשרות להקליק על הגש בקשה ליצירת אינדקס. זוהי למעשה הדרך שבאמצעותה אנו יכולים להגיש בקשה לגוגל שיסרוק מחדש את האתר.

זה מצוין במקרים שבהם העלינו נכס זה עתה ואנחנו רוצים לרמוז למנוע החיפוש כי אנחנו מוכנים ומזומנים לסריקה. זה גם יעיל במקרים שבהם אנחנו עושים שינויים מהותיים באתר ורוצים לספר על כך למנוע החיפוש.

בקשה לסריקה בסירץ' קונסול

 

לסיכום

Google Search Console היא מערכת מצוינת שמאפשרת לנו להבין אם האתר שלנו נמצא בדרך הנכונה.

הקפידו לעבור על המערכת מדי שבוע ולוודא שאין בעיות חדשות שצצות ושהכל מתעדכן ומעיד על עלייה.

צריכים ייעוץ בנושא קידום אתרים SEO? אשמח לסייע לכם! לפרטים נוספים התקשרו: 052-3676272 או השאירו פניה ואחזור אליכם בהקדם.

מחפשים מומחה קידום אתרים? התקשרו:

או השאירו פניה:

ומשהו קטן אחרון, התוכן הועיל לכם? אשמח שתשתפו:

מעוניינים שאחזור אליכם?

השאירו פניה, ואחזור אליכם בהקדם: