ההבדל בין מפת אתר XML למפת אתר HTML

ההבדל בין מפת אתר XML למפת אתר HTML

תוכן עניינים

מפת אתר היא מושג מרכזי בעולם ה-SEO והיא עונה על שני צרכים מהותיים שמאפיינים את עולם האינטרנט בכללותו: חוויית משתמש נוחה יותר עבור הגולשים ו"הקלה" על מנועי החיפוש בכל מה שנוגע לסריקת האתר.
זהו גם המקום להסביר כי ישנם שני סוגים של מפות אתר:

  • כשאנחנו מדברים על חוויית משתמש נוחה, אז הרי שאנו מדברים על מפת אתר HTML.
  • כשאנחנו מדברים על דרכים באמצעותן אנחנו מקלים על סריקת האתר על-ידי מנועי החיפוש, אז הרי שכוונתנו היא למפת אתר XML.

מפת XML מול מפת HTML

בואו נפתח קודם כל במה שנוח והגיוני יותר למי מאיתנו שאין לו רקע טכני בתחום.

מפת HTML היא מפה גלויה שכל אחד מן הגולשים יכול להגיע אליה. את מפת ה-HTML קל יותר לתאר פשוט כעמוד עם רשימת קישורים לכל אחד מעמודי האתר.

מפת אתר HTML נהוגה בעיקר באתרים גדולים דוגמת פורטלים ואתרי חדשות. דוגמה נהדרת תוכלו למצוא באתר YNET. חפשו אחר הביטוי 'מפת האתר' ותוכלו לראות קישור בתחתית האתר שיפנה אתכם אל העמוד הרצוי.

הנה דוגמה למפת אתר באתר YNET:

מפת אתר YNET

והנה דוגמה נוספת למפת אתר באתר המקצוענים:

מפת אתר המקצוענים

איך מפת HTML מועילה?

כפי שאתם וודאי שמים לב, מדובר פשוט בעמוד עם רשימות על גבי רשימות של קישורים פנימיים המפנים לעמודים השונים שבאתר.

חשוב לי לציין: אם אתם מקדמים את האתר שלכם בגוגל, דעו כי אין שום צורך במפת אתר HTML. אז למה היא בכל זאת טובה? התשובה אולי תישמע לכם פשוטה מדי אבל זה פשוט לא מזיק.

מהצד של הגולשים:

עבור הגולשים שלנו מדובר בדרך נוספת שבאמצעותה הם יכולים לנווט בתוך האתר ולמצוא את מבוקשם. מומלץ בחום שלא לקחת השראה ממפות אתר עתיקות ולא מועילות, ולשלב בתוך המפה גם תיבת חיפוש חופשי. רוב הסיכויים שהגולשים שלכם ישתמשו בתיבת החיפוש החופשי, ולא יחפשו את השירות הרצוי קישור אחר קישור.

מהצד של מנועי החיפוש:

כשרובוט סורק של מנועי החיפוש מגיע אל האתר שלנו, הוא מבצע את המעבר בין העמודים שונים באמצעות קישורים פנימיים. אלו יכולים להיות הקישורים הפנימיים בתפריט העליון, בתוכן של הדף, בתפריט התחתון וכן גם במפת האתר. בעצם העובדה שאנחנו מקימים מפת אתר HTML, אנחנו למעשה יוצרים אפיק נוסף שדרכו מנועי החיפוש יכולים לאתר עמודים חדשים שעלו.

למה אצלך אין מפת אתר?

לטעמי מפת אתר HTML היא מוצר ארכאי. בעוד שבעבר הנחיות ה-SEO לא היו ידועות לכול, הרי שכיום כמעט שכל בעל אתר, מסתמך על שירותי קידום אורגני ולכן האתר מתוכנן בצורה שאופטימלית למנועי החיפוש.

אם תשימו לב אצלי – יש הקפדה על קישורי פוטר שמביאים את הגולשים אל העמודים החשובים ביותר. הצפה של מאות קישורים פנימיים תחת עמוד אחד היא איכשהו קצת ספאמית ואולי אפילו מיותרת.

אם אתם פורטל, פשוט צרו תיבת חיפוש חופשית בתפריט העליון. היו סמוכים ובטוחים שהגולשים שלכם ישתמשו בה.

ומהי מפת XML?

מפת XML היא קובץ שאיננו גלוי לגולשים והוא נמצא על התיקייה הראשית של האתר. קובץ זו כולל את כל העמודים של האתר, ומטרתו העיקרית היא לאפשר למנועי החיפוש למצוא ולסרוק בקלות רבה יותר את העמודים השונים שבאתרנו.

איך מפת XML מועילה?

כשהאתר שלנו נסרק על-ידי מנועי החיפוש, חשוב תמיד שנזכור את נושא ההיררכיה – אילו עמודים חשובים יותר עבורנו (דוגמת עמודי קטגוריה שמקדמים את השירותים העיקריים של העסק) ואילו עמודים חשובים פחות (דוגמת פוסטים שמטרתם להעניק לגולשים ערך מוסף).

במפת אתר, אנחנו יכולים ממש להסביר את זה למנועי החיפוש עם תגית שנקראת <priority>.

הנה דוגמה למשל לקובץ XML עבור האתר שלי:

<url>
<loc>https://www.oferatlas.co.il/</loc>
<lastmod>2019-09-01T14:35:01+00:00</lastmod>
<priority>1.00</priority>
</url>
<url>
<loc>

קידום אורגני


</loc>
<lastmod>2019-09-01T20:57:22+00:00</lastmod>
<priority>0.80</priority>
</url>
<url>
<loc>

קידום ממומן בגוגל


</loc>
<lastmod>2019-09-01T18:20:46+00:00</lastmod>
<priority>0.80</priority>
</url>

מה אנחנו רואים פה בעצם?

כתובת URL: בהתחלה אנחנו רואים את כתובת ה-URL
עדכון אחרון: אחריה ישנה תגית שמספרת לגוגל בפעם האחרונה העמוד התעדכן
עדיפות: ולסיום תגית נוספת שמגדירה את רמת העדיפות של העמוד בדירוג של 1 עד 0.1. כך למשל דף הבית יוגדר 1 ועמודי קטגוריה יוגדרו 0.8.

האם מפת XML היא חובה?

לא, אבל אני ממליץ בחום. מפת XML היא אמנם לא חובה, אך היא בהחלט יכולה לסייע לנו לזרז את תהליך הסריקה והאינדוקס על-ידי מנועי החיפוש.

כך למשל, כאשר אני בונה אתר חדש וגם מקדם אותו עבור הלקוח, אני תמיד נוהג להעלות מפת XML שכן היא תסייע לי להגיד לגוגל: "היי, יש כאן שחקן חדש שצריך שישימו לב אליו".

בקידום אתרים – תמיד חשבו על התשובה לשאלה הבאה: איך אני מקל על מנועי החיפוש? לא הקלתי? ייתכן שהחמצתי זירוז ולו הקטן ביותר בדירוגים. הקלו עליהם והגישו להם את מפת האתר.

בנוסף, אם אתם אתר שנוהג להתעדכן באופן תכוף, נניח אתרים חדשותיים, אז הרי שמפת אתר יכולה לסייע למנועי החיפוש לאתר את העמודים החדשים בקלות רבה יותר.

הגשת מפת אתר בכלי מנהלי האתרים

העליתם את קובץ ה-XML לאתרכם? מומלץ בחום להגיש אותו גם לגוגל דרך כלי מנהלי האתרים (Google Search Console).

לשם כך, היכנסו לכלי מנהלי האתרים והקליקו על לחצן sitemap.

הגשת מפת XML בכלי מנהלי האתרים

עתה, הקלידו את כתובת התיקייה שבה ממוקם קובץ ה-XML ולחצו על שלח:

הגשת מפת XML

זהו, בזה הרגע הגשתם לגוגל את מפת ה-XML שלכם. גוגל מצידה לא מבטיחה שהיא תיגש באופן מידי כדי לקרוא את המפה החדשה, אך הניסיון מלמד שלרוב זה קורה די מהר, והתוצאות בשטח הן זריזות.

כיצד ניתן ליצור מפות אתר?

אם מדובר במפת אתר HTML, אז הרי שכל שעליכם לעשות הוא להקים עמוד חדש באתר ולתכנת אותו כך שכל עמוד חדש שעולה, יופיע גם בעמוד החדש בתור כותרת העמוד ועליה קישור.

אם מדובר במפת אתר XML, באפשרותכם לכתוב אותה ידנית בקובץ notepad, משהו שבעצם אף אחד לא עושה, או לחפש אחר "מחוללי מפות XML" שונים שקיימים אונליין.

בין היתר, יש את אתר xml-sitemaps שמאפשר להכניס את כתובת הדומיין, ובלחיצת כפתור הוא יוצר את מפת ה-XML בכוחות עצמו. בוורדפרס אגב, אפשר ליצור את מפת ה-XML באופן אוטומטי ומהיר באמצעות התוסף yoast seo. לחיצת כפתור והקובץ באוויר.

עופר, נעים להכיר!

שמי עופר אטלס ואני מקדם אתרים בגוגל אורגנית ובקידום ממומן.

אני מספק שירותי SEO לעסקים וחברות בכל ההיקפים, מעביר הדרכות קידום אורגני ובונה אתרים בזמני הפנוי מפעם לפעם.

אשמח לספק לכם שירות מקצועי! זמין לכל שאלה והתייעצות במספר הטלפון: 052-3676272 או דרך השארת פרטים בטופס יצירת הקשר.

מחפשים מומחה קידום אתרים? התקשרו:

או השאירו פניה:

ומשהו קטן אחרון, התוכן הועיל לכם? אשמח שתשתפו:

מעוניינים שאחזור אליכם?

השאירו פניה, ואחזור אליכם בהקדם: