מוסר השכל: תבקשו מהלקוחות שיעדכנו אתכם
בתור מקדמי אתרים אנחנו תמיד נוטים לחשוב שאולי אנחנו היחידים שעובדים על אתרי הלקוחות שלנו. המציאות? ובכן… המציאות מוכיחה אחרת.
בפועל הגיוני שבעל או בעלת עסק יעבדו על האתר שלהם, יוסיפו מוצרים, יעדכנו תכנים או אפילו יקימו עמודים עם תוכן חדש, כל עוד הם יודעים לתפעל את האתר (אחרי הכל, לא מדובר במדע טילים).
אבל.. ויש אבל גדול: לקוחות שפועלים בתוך האתר שלהם, לא בהכרח אם בכלל, יודעים את ההשפעות של הפעולות שלהם על הקידום האורגני של האתר.
זה בדיוק המקרה שקרה לי כאן.
לקוח מאוד טכנולוגי - אבל למה שיחשוב שהוא מזיק?
המקרה הבא קרה לי דווקא עם לקוח 'לא צפוי' – לקוח טכנולוגי, מתכנת, איש מחשבים ובעל מכללה מוכרת ללימודי תכנות לילדים ונוער.
זה לקוח שקורא קצת על קידום אורגני בין לבין, שמבין עניין בשיחות הסנכרון, ושבגדול השיח איתו מאוד פורה וקל. גם אם הוא לא הכיר משהו, האסימונים נופלים דיי בקלות. בקיצור: אוריינטציה טכנולוגית.
דווקא כאן חטאתי לחשוב שאני לא צריך להרחיב יותר מדי, לא לספר יותר מדי. הוא אחרי הכל יודע.
בדיוק כמו שהוא לא חשב לרגע שהוא עלול להזיק לקידום האורגני של האתר שלו, כך גם אני בתור מקדם אתרים לא חשבתי ולו לרגע אחד שהוא עלול להזיק לאתר של עצמו. זה פשוט לא היה אצלי בלקסיקון.
המיקומים נפלו מעמוד 1 לעמוד 4 ו-5
הלקוח הוא מסוג הלקוחות שאני קם מדי בוקר, בודק את המיקומים שבאתר ברפרוף, רואה שהכל תקין ויציב, אפילו עליות, וממשיך הלאה אל הלקוח או הלקוחה הבאים ברשימה.
ואז לפתע, מאתר שיש לו למעלה מ-100 מילים במעקב שרובן בעמוד הראשון, ראיתי שמספר המילים בעמוד הראשון נחתך בחצי!
התגובה הראשונה, לא משנה עד כמה איש מקצוע אהיה, היא שוק מוחלט, התבאסות. איך אפשר שלא? אתה משקיע, אתה עובד מכל הלב, ויום בהיר אחד זה נופל. לך תסביר ללקוח שכל מה ששילם היה לשווא? זאת התחושה הכי קשה שיש בתחום של קידום אורגני.
מילה אחר מילה הבנתי שהאתר פשוט חווה צניחה טוטלית.
הפרט החשוב: לא מדובר בירידה, אלא צניחה. כלומר יש כאן עונש
מילא אם הלקוח היה יורד בכמה מיקומים פה ושם, נפגע במילים מסוימות, אבל גם הוא ירד במספר גבוה מאוד של מילים וגם הוא חווה צניחה כל כך חדה, עד שהיה ברור שמדובר בעונש של גוגל.
השאלה הגדולה שהייתי צריך לשאול את עצמי כאן היא: למה?
כשאני מקדם אתר בגוגל, אני תמיד נוהג לעשות את זה כמה שיותר לפי הספר. אני לא בונה קישורים חיצוניים בקצב מסחרר מדי ולא מזויף, מקפיד על מאמרי תוכן איכותיים מאוד אצל הלקוח שמבוססים על ראיונות אישיים, עושה אופטימיזציה לאתר, ובאמת לא עושה כל צעד שעלול חלילה לסכן את אתר הלקוחות.
מכאן הבנתי שקרה כאן משהו, צריך להסתכל על האתר לא בקטע של 'להלקות את עצמי' שקידמתי את האתר לא טוב, אלא שקרה כאן משהו מתחת לרדאר שהוביל לענישה.
סט הפעולות שבדקתי, עד שעליתי על הבעיה
אפשר לומר שכבר נכוויתי לא פעם ולא פעמיים בקידום אורגני, ואני מניח שכל מקדם אתרים מנוסה מוכרח להיכוות כדי לספק שירות טוב.
התחלתי לבדוק את כל ההיבטים השונים שעלולים היו להביא לצעד כל כך נוקשה מצד גוגל:
1. האם פרצו לאתר?
פריצה לאתר בהחלט עלולה לפגוע במיקומים האורגניים, ולכן היה לי חשוב לבדוק אם קרה דבר מה גם לאתר הלקוח.
הדבר הראשון שאני עושה הוא פקודת site: שמראה לי את כל העמודים שהתאנדקסו בתוצאות החיפוש. לפעמים נגלה שיש מאות רבות של כתובות באתר בשפות זרות (לרוב סינית/יפנית) שמעידות ללא ספק שהזריקו לנו קוד זדוני לאתר.
הדבר השני שאני עושה הוא לבדוק באמצעות Scanner PCrisk שזאת מערכת מומלצת נוספת שאני אוהב להשתמש בה. היא חינמית והיא מעידה אם יש פוטנציאל לקוד זדוני באתר, ואפילו מראה את הקוד.
במקרה שמוצאים קוד שכזה, מומלץ להיעזר במתכנת ואני בשמחה יכול להמליץ לכם על אחד אם אתם זקוקים.
במקרה המדובר: הכל היה תקין
2. האם יש בעיה בהפניות http ל-https?
האם תעודת ה-SSL שמותקנת לכם באתר אכן מציגה את האתר רק בגרסה המאובטחת?
בדיקה שאני אוהב לעשות היא לגשת לאיזשהי כתובת פנימית, לעמוד על ההתחלה של ה-URL איפה שכתוב https, להוריד את ה-s וללחוץ אנטר.
במידה והאתר עולה לנו בכתובת הלא-מאובטחת, זה סימן שחסרה לנו הפניית 301.
במקרה כזה, דעו!! מדובר ב-2 כתובות לאתר, וזה אומר שכל עמוד שלכם קיים בגרסה משוכפלת, עם https ועם http.
טיפ חשוב: אל תעשו את הבדיקה על דף הבית. התקלה תמיד מתרחשת בדפים פנימיים.
3. האם יש בעיית הפניות בין www ללא www?
בדיקה נוספת שעשיתי הייתה לבדוק אם האתר שלנו מציג 2 גרסאות (בדומה ל-http ו-https) רק שכאן מדובר באם הכתובת מוצגת גם ב-www וגם בלי www.
גם זה לפעמים קורה, וגם זה מציג בעצם את האתר ב-2 גרסאות, כלומר האתר משוכפל פעמיים וגוגל סורקת את 2 הגרסאות ואומרת חבר'ה – תחליטו.
גם כאן זאת לא הייתה הבעיה.
4. האם יש שכפול תוכן לאתר?
וכאן סוף כל סוף מצאתי את הבעיה.
אבל זה לקח זמן.
עברתי על העמודים, עמוד אחרי עמוד, ובחנתי אם קרה משהו חריג, אם יש משהו לא תקין באחד מעמודי האתר. נשמע סיזיפי? זה סיזיפי.
פתאום בעמודי האתר ראיתי שיש מספר דפי נחיתה חריגים. הם הציגו תוכן של עורך דין ושיווקו את השירותים המשפטיים שהוא נתן.
בבדיקת התוכן עצמו ראיתי שהתכנים מועתקים מכל מיני אתרים שונים בתחום המשפטים.
הלקוח הקים לחבר דף נחיתה וביסס את כל התכנים על העתקה מאתרים אחרים
מיד התקשרתי אל הלקוח.
קודם כל לספר לו על הירידה הקשה שהאתר חווה, אבל מיד גם באתי עם הפתרון. כל עוד אני יכול להתקשר ולספר משהו שלילי יחד עם פתרון חיובי, אני מרגיש הרבה יותר נוח עם זה. ולשמחתי כך היה גם פה.
הלקוח מיד סיפר לי שמדובר בחבר קרוב שאין לו אתר משלו, והוא החליט כג'סטה להקים לו דפי נחיתה אצלו באתר.
הוא התבסס על תוכן ברשת, ונתן לחבר שלו להריץ את הדפים האלו בין לקוחות שיראו פרטים עליו ובקמפיינים ממומנים בגוגל.
התוצאה כאמור, הייתה קטסטרופלית ומה שנעשה בתום לב פגע קשות באתר המקודם.
מיד מחקנו את העמודים הללו, ומיד שלחנו את האתר לסריקה מחודשת בכלי מנהלי האתרים.
לאחר 3 שבועות האתר חזר במדויק למיקומים הקודמים שלו
לשמחתי לא היה מאוחר מדי. טיפלנו בבעיה בשלב מאוד מוקדם, ואם היינו מזניחים אותה, ככל הנראה שהיה לוקח לאתר יותר זמן להשתקם.
הסברתי ללקוח שזה ייקח זמן, ובמובנים של SEO שלושה שבועות זה באמת לא זמן רב.
לאחר 3 שבועות בערך, קמתי בוקר אחד לחצים ירוקים שמראים על עליות במיקומים. היה מדובר בעליות של 40 ו-50 מיקומים מעלה. מעמוד 4, עמוד 5 ואפילו מעמודים רחוקים יותר, חזרנו לעמוד הראשון בעת ובעונה אחת.
גוגל סלחו לנו.
הבהרתי ללקוח שקיבלנו כרטיס צהוב. ואם נעשה את זה שוב – אני לא יודע עד כמה מנועי החיפוש יהיו סלחניים. עדיף לא לבדוק.
מסקנה: כשאתר נפגע, אין ברירה אלא לצלול לעומק
יכולתי לשקוע בבאסה, יכולתי להרים צלצול ללקוח ולומר לו שזה מה שקרה ושלפעמים נפגעים בקידום אורגני.
כשאתם רואים שהאתר שלכם נפגע משמעותית במיקומים, ולא קרה כל עדכון גוגל בסמוך, אל תמהרו להתייאש ולקבל את הגורל האכזר. תפעלו.
לא הייתה לי ברירה כאן. היה ברור שמשהו פסול קרה, והייתי מוכרח לצלול לתוך מעמקי האתר כדי לגלות מה קרה כאן.
נכון, היה מדובר בזמן עבודה בלתי מבוטל וממושך – אבל זה היה שווה את זה. תתעצבנו, תקללו, תיקחו אוויר, וגשו לעבודה.
האתר שלכם נפגע במיקומים? דברו איתי, אבדוק איך אפשר לשקם.